Voor wie dóen we het nou eigenlijk? – Nog meer denken en handelen vanuit de Marktplaats-gebruiker

De Hokjesman roept het op de VPRO al jaren: “Er is geen vreemdsoortiger slag mens als de Nederlander.” We zijn een smeltkroes aan (sub)culturen, kleuren, opleidingsniveaus, interesses en meer van zulks. Dat besefte ik me afgelopen half jaar des te meer. Voor mij bestonden de afgelopen zes maanden dan onder andere ook uit meer gevoel krijgen met de gebruikers van Marktplaats. Wie zijn het? Wat beweegt ze? Hoe zien ze eruit? Welke taal spreken ze?

Gelukkig werd me dat via social media vrij gemakkelijk gemaakt en krijg ik er steeds een beter beeld van. Daarbij ga ik er vanuit dat grofweg een dwarsdoorsnede van de Nederlandse samenleving ook Marktplaats gebruikt. Hoe zorgen we ervoor dat we al deze mensen aanspreken? En met welke kanttekeningen moeten we (of tenminste ikzelf) in ons (m’n) werk rekening houden? Niet iedereen is zoals wij. En ik vind dat we daar wat meer aan kunnen denken als we iets ontwikkelen voor onze gebruikers – en daarmee is dat het belangrijkste dat ik geleerd heb.

Voor mezelf heb ik het samengevat in onderstaand lijstje. Wellicht heb jij er ook iets aan.

Nederlanders/Marktplaats-gebruikers:

  1. …wonen ook buiten de Randstad
    blog-kaartjes
    Zowel Amsterdammers als New Yorkers denken nog weleens dat buiten de stadsgrenzen het leven nagenoeg ophoudt. (klik op de afbeelding voor een uitvergroting)

    Dit is natuurlijk een beetje overdreven, want dat weten we allemaal heus wel. Maar, ik merk dat ikzelf toch ook nog weleens mijn eigen leefomgeving als referentiekader gebruik. En ik zie dat op blogs, in video’s en in magazines ook vaak gebeuren. Het lijkt wel alsof er alleen in Amsterdam iets gebeurt. We worden doodgegooid met wéér tien tips voor romantisch dineren in Amsterdam, vijf foodtruckfestijnen op hippige industrieterreinen, lijstjes met bierproeverijsamenkomsten en de beste sportklasjes per stadsdeel. Maar die arme mensen in Sneek dan? Of in Venlo? Of Ede?

  1. …zijn er in alle kleuren blog-alle-kleuren Ik bladerde laatst bij mijn zusje (moeder van twee) door de Ouders van Nu. Ik kwam letterlijk alleen maar blije, blonde moeders tegen. Nu is het overgrote deel van de Nederlanders natuurlijk ook blond, dus het is ook wel een beetje logisch. Maar dat zijn we niet allemaal. Er wonen in Nederland 1,8 miljoen mensen die niet in Nederland geboren zijn, samen goed voor 200 nationaliteiten en bonte mix aan huidskleuren, waar je best een Histor kleurenwaaier mee kunt vullen. Ik geloof er sterk in dat wanneer we iets bewuster zijn in de keuze van mensen in onze uitingen, we meer mensen aanspreken, omdat meer mensen zich kunnen identificeren.
  1. …hebben niet altijd het taalniveau dat jij hebt 
    blog-taalvoutjes
    Populairste Taalvoutjes van augutstus  2016 (klik op de afbeelding voor een uitvergroting)

    Sterker nog, er zijn in Nederland 2,5 miljoen laaggeletterden. Dit zijn mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en rekenen, maar wél deelnemen aan de samenleving en ook op Marktplaats zitten. Het Europese taalniveau B1/B2 blijkt door de meeste Nederlanders goed begrepen te worden (bovendien is het voor iemand met een hoger taalniveau veel lekkerder lezen als het taalgebruik helder, niet te ingewikkeld en zonder poespas is).

  1. …spreken soms niet de taal (letterlijk en figuurlijk) die jij denkt dat ze spreken blog-meet-en-greetHet is daarom des te belangrijker om de taal van je doelgroep te spreken. Holland Casino ging hier ooit de mist mee in. Vanuit hun ivoren torentje bedachten marketeers dat het leuk zou zijn om een meet and greet te organiseren Lionel Richie. Het bekokstoofde plannetje werd uitgevoerd, maar niet iedereen had het helemaal begrepen. Bij de Heineken Music Hall meldde zich een ouder echtpaar met de vraag waar ze Meet en Greet konden ontmoeten..
  1. …houden niet altijd van ‘hip’ en ‘ingewikkeld’ blog-zcDat werd mij nog eens extra duidelijk toen ik afgelopen zomer op de Zwarte Cross rondliep en een studie maakte van de mensen die zich om mij heen bevonden. Deze mensen gaven overduidelijk (heel) weinig om mode en uiterlijk vertoon. En zaten al helemaal niet te wachten op gin tonics en quinoasalades. Een meter bier en een patatje met een vette klodder mayo (en een mexicano on the side voor wie dan toch iets exotisch wilde) en men was uiterst tevree. We zien het ook op social; de ogenschijnlijk simpelste content, werkt het beste. Vorig jaar hadden we hartje zomer de zwembadpost en in december vroegen we onze fans een foto van hun kerstboom te plaatsen. Dé engagementknallers van afgelopen jaar. Wég met ingewikkelde Optimelbaardhipsters, hallo simpele content.

Ik ben benieuwd hoe jij hierover denkt. Ik hoor het zo graag. (als je je Koetjesreep op hebt en weer op je plek zit ;-).

Bronnen: CBS, Stichting Lezen en Schrijven, CEFR